forty

Obrona fortu – rozszerzenie.

Serdecznie witam czytelników Dziennika The West!

W The-West’a klikam już ładnych parę lat i miałem okazję zaobserwować wielu znamienitych dowódców fortowych. Na temat fortów wyrobiłem sobie własne zdanie i sposób dowodzenia, dziś postaram się Wam “uchylić furtkę” do rozpoczęcia Waszej przygody z dowodzeniem lub też -w przypadku już dowodzących- powiększyć kunszt.

fortkoloroprawka

 

Ogólna teoria – powinieneś to wiedzieć zanim zaczniesz dowodzić

Dowodzenie bitwą o fort to wymagające zadanie i nie można rezygnować po jednej lub dwóch przegranych bitwach. Pamiętaj, że nie od razu Kraków zbudowano i chwała Ci za podjęcie się dowodzenia, bo to już połowa sukcesu. Druga połowa kryje się w Twoich umiejętnościach.

Swoje decyzje staraj się podejmować szybko, aby dać czas Twoim wojakom na poprawne wykonanie rozkazów, a zarazem nie podejmuj nieprzemyślanych decyzji. Próbuj przewidzieć ruchy przeciwnika i zawsze bądź przygotowany na wszystko. Staraj się czasami zażartować, przecież to przyjemność dowodzić! Pamiętaj, że jeśli Twoje dowodzenie się spodoba i ludzie zaczną Ci ufać, to na następnej bitwie możesz liczyć na lepsze wykonywanie rozkazów i większe zaangażowanie dla dobra ogółu. Przed bitwą najlepiej jest włączyć sobie mapkę fortową i taką samą podać na czacie bitwy, znacznie ułatwi Ci to określanie sektorów, które chcesz zdobyć lub też zabezpieczyć.

W tym poradniku zajmiemy się obroną fortu, ale zanim przejdziemy do samej bitwy, przedstawię Ci zadania klas postaci na obronie.

Jak już pewnie wiesz – w grze mamy dostępne 4 klasy postaci, a każda z nich ma unikalne specjalności w bitwie o fort. Pokrótce:

Poszukiwacz przygódpoczynając od drugiego trafienia w ciągu jednej rundy masz 25% szans (50% w przypadku aktywnej premii postaci), aby przez resztę tej rundy nie zostać ani razu trafionym. Nie znaczy to, że PP to klasa, która będzie unikać strzałów… Działa to na zasadzie “peleryny niewidki”. Po otrzymaniu 2 strzałów może on nie zostać już ani razu trafionym. Jest to bardzo duża przewaga nad innymi klasami w blokowaniu sektorów, na których Ci zależy. Namawiaj swoich poszukiwaczy do ubierania się w ubrania z zestawu Daltona oraz w zaprzęg Daltona (+100 absorpcji).

Zawadiakaw bitwie masz 10% szansy (20% z premią postaci) na zadanie trafienia krytycznego. Takie trafienie zadaje dodatkowe 10% maksymalnego zdrowia celu (przykładowo w przypadku takiego trafienia w kogoś z 10000hp zabieramy mu 1000) + obrażenia ze zwykłego trafienia w cel. W zasadzie nie ma co tu tłumaczyć.

Budowniczy otrzymuje bonus od sektora w wysokości 30% (60% z premią postaci). Nie jest on liczony od maksymalnego bonusu (podstawowego+tego z ubrań i umiejętności), a jedynie ten od fortyfikacji. Jeśli budowniczy jest na swojej baszcie z bonusem 100 napadu/80 obrony i dostaje bonus od baszty w wysokości 35 napadu/20 obrony to jego bonus nie wynosi 175,5 ([100+35]*130%), a jedynie  145,5 (100+35*130%), co jest i tak dużą przewagą nad atakującymi, którzy strzelają z trawy. Pamiętaj, że budowniczy na swojej baszcie to skarb.

ŻołnierzZa każdy punkt przydzielony w punkty życia otrzymuje dodatkowo 5 punktów życia (10 z premią postaci). W bitwie o fort zwiększasz umiejętność swoją i swoich sąsiadów o 25% własnego dowodzenia (50% z premią postaci). Jest to ogromne wzmocnienie na obronie, ale o tym już przy samym dowodzeniu.

Wykorzystajmy wiedzę w praktyce!

Pamiętaj! Na obronie (przy kompletach) masz zawsze mniej strzelb, więc staraj się ich nie tracić. Jako obrońca masz bonusy z fortyfikacji i jest to Twoja najsilniejsza broń przeciwko agresorom.

Tuż przed bitwą, gdy już wszyscy czekają z podekscytowaniem na nadchodzącą bitwę – przestaw jednego poszukiwacza na dolny mur bądź na basztę bobów/żołnierzy. Zabezpieczysz nim dolne sektory. Pamiętaj, aby mieć też jednego żołnierza z wysokim HP na górze. Spytaj również swoich zawadiaków i poszukiwaczy, kto z nich ma aktywne premie postaci, to ułatwi Ci podejmowanie decyzji podczas bitwy.

Od samego początku bądź pewny siebie. Oceń sytuację, przejrzyj HP obrońców i atakujących. Masz dużo czasu, w pierwszej rundzie nie musisz się spieszyć. Najlepiej wcześniej wyznacz piszącego (w przypadku dowodzenia z zewnętrznego czatu głosowego). Przywitaj się z ludźmi, poproś o potwierdzanie rozkazów, które nadajesz imiennie (SZCZEGÓLNIE ROTACJI!), mogą to być plusiki (+) na czacie, oczywiście nie zapomnij przeglądać tego czatu w trakcie bitwy. W pierwszych rundach powinieneś przenieść ludzi na stronę z której nadchodzi atak.

Dobieraj ludzi do otrzymywanych obrażeń, pamiętaj, że duże hp nadaje się bardziej na rogi, aniżeli na 2-3 strzały co rundę, tam wykorzystaj mniejsze hp, które mogłoby stracić całe hp na rogu podczas jednej salwy przeciwnika. Staraj się wykorzystywać odpowiednie klasy postaci na ich basztach, mają tam większe bonusy od innych klas postaci.

Jeśli przeciwnik idzie w górę, dół, lewo, prawo – Ty rozkazuj przesuwać się zgodnie z ruchami wskazówek zegara lub też odwrotnie (zależy skąd rozpoczął atak) do nich.

 

Wykorzystuj bonus dowodzenia od żołnierzy! Postawienie żołnierza obok kogoś, kto stoi na rogu baszty – jeszcze bardziej zwiększa jego szansę na unikanie strzałów, dzięki bonusowi od dowodzenia.

Ustawiaj swoich zawadiaków na największe HP przeciwnika, jego bonus zapewni mu większe obrażenia w przypadku trafień krytycznych.

Staraj się zachować jednego poszukiwacza na (ewentualne) blokowanie baszt lub flagi.Jeśli nie masz już hp na utrzymywanie baszt, odpuść je i zablokuj poszukiwaczem. Jeśli natomiast masz dużo poszukiwaczy, którzy zaoszczędzili hp, a Twoi sojusznicy mają hp, które na rogu mogłoby spaść do 0, a na innych pozycjach dałoby sobie radę, to wstaw poszukiwacza w róg, a za nim postaw dwie osoby, które (uważasz), że wytrzymają. Jednocześnie nigdy nie stawiaj małego hp za poszukiwacza przygód. Musisz pamiętać o wcześniej wspomnianej “pelerynie niewidce”.

Wykorzystuj błędy przeciwnika!

Pamiętaj, że “obicie” przeciwników do minimum hp, nie da Ci zwycięstwa. Najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem jest zabieranie strzelb przeciwnikowi. Staraj się wyeliminować jak najwięcej przeciwników – prosta matematyka! Im mniej osób u przeciwnika strzela=tym mniejsze są potencjalne maksymalne obrażenia, jakie może Ci on zadać=tym mniej “zbierają” Twoi na rogach=tym dłużej stoją=tym dłużej stoisz na basztach=tym dłużej strzelasz z większym bonusem i zadajesz więcej obrażeń.

Zabieraj mu kluczowe sektory takie jak 10/8 i ograniczaj możliwość ruszania poprzez blokowanie sektorów poszukiwaczami. Poszukiwaczy ustawiaj tak, aby widziało ich jak najmniej przeciwników.

Pamiętaj, że jako obrońca strzelanie na dystans jest lepsze dla Ciebie, dlatego blokuj przeciwnika gdy idzie w górę lub w dół.

 

Czego się wystrzegać?

Co do samej kultury dowodzenia na czacie głosowym – mów dokładnie; nie śpiesz się, aby Twój piszący na czacie wszystko zrozumiał; zabawiaj publikę; nie zmieniaj rozkazów co chwilę; nie denerwuj się, bo nie o to tu chodzi i moim zdaniem najważniejsze… Nigdy nie mów, że się nie da!

Przede wszystkim nie zajmuj się mało znaczącymi rozkazami! Najważniejsze są rotacje ludzi na basztach i murach, zawsze dbaj o to, aby było kim rotować i żeby duże hp nie odchodziło zbyt daleko od baszt.

Nie zapomnij zblokować serpentynek w drugiej rundzie! Znacznie ogranicza to manewry ataku. W przypadku dużych fortów, zawsze blokuj sektor 8/10 (zależy z której strony rozpoczyna atak)

 Małe rzeczy, które pomogą Ci wygrać

Żołnierz zbudowany pod full dowodzenie – tylko żołnierz jest dobra opcją postaci ze wszystkimi cechami i umiejętnościami w dowodzenie. Gdy postawisz takiego żołnierza obok gracza na rogu, to jego bonusy automatycznie wzrastają (największy bonus od żołnierza jaki  osobiście widziałem to 13) i zapewnia to dodatkowe uniki, a taki żołnierz ma też sporo obrażeń w “łapie” :)

Staraj się “gwiazdkować” pewnych ludzi, którzy pójdą za Tobą w ogień.

Zawadiaka z kapitanem – jak dobrze już pewnie wiesz, kolejność strzału zależy od rangi przydzielonej przed bitwą. Zawadiacy posiadający rangę kapitana znacznie mogą pomóc w odbijaniu sektorów, które atak trzyma dzięki poszukiwaczom.

 

 

Maciej M.


Zapraszamy do gry w The West

1 raz komentowano: “Obrona fortu – rozszerzenie.Dodaj swój →

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>