previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow
Slider

Dziennik The West

Ze wschodu na zachód – Wells Fargo

Wysłany sms do osoby oddalonej od Nas o kilkaset kilometrów, dojdzie do niej w kilka sekund. Podobnie jest gdy wysyłamy e-mail do osoby znajdującej się na innym kontynencie. List zostanie Nam dostarczony w kilka dni, a paczka wysłana kurierem może zostać dostarczona nawet następnego dnia. Obecnie rozbudowana sieć komunikacyjna nie pozwala czekać Nam na wiadomość więcej niż tydzień. Jednak sprawy w ubiegłowiecznej Ameryce miały się zupełnie inaczej.

W XIX wieku rząd Stanów Zjednoczonych stanął przed poważnym problemem- jak połączyć wschód kontynentu z zachodem? Problem komunikacji między tymi rejonami był duży. Karawany miały do pokonania ponad 1400 km (900 mil) drogi wiodącej przez dzikie prerie. Trasy były długie i niebezpieczne. Często karawanom zagrażali wrogo nastawieni Indianie oraz bezwzględne bandy “desperados”, a kontakt z osadnikami musiał być zachowany.

By dostać się na zachodnie wybrzeże żaglowce musiały opłynąć przylądek Horn (Ameryka południowa). Trasa ta była dłuższa, bardziej czasochłonna i wymagała większych nakładów finansowych niż podróż wozem.

W 1847 roku François Xavier Aubry pobił swój pierwszy rekord. Ten francuski imigrant trasę liczącą sobie 1400 kilometrów, zazwyczaj pokonywaną w trzy tygodnie, pokonał w tydzień. Podczas podróży często wymieniał konie i nie zatrzymywał się nawet na odpoczynek. Rok później pobił swój rekord, pokonał tę drogę w pięć i pół dnia.

Henry Wells
Henry Wells
William Fargo
William Fargo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyczyn ten zainspirował Henry’ego Wellsa oraz Williama F. Fargo do stworzenia własnej firmy transportowej. Dotychczasowi przewoźnicy działali na bardzo krótkich dystansach. Firma Wells Fargo przewoziła towary na duże odległości. Po podjęciu decyzji przez Kongres w 1857 roku dotyczącej preferencji na usługi transportowe, czerwone wozy z żółtymi napisami “Wells Fargo” zaczęły przemierzać prowizoryczne drogi. Początkowo wozy tej firmy przewoziły złoto i papiery wartościowe z czasem przystosowano je do przewożenia sześciu osób. Warunki nie należały do najlepszych, a bezpieczeństwo nie mogło być w stu procentach zagwarantowane. Na wypełnione złotem wozy czekali rabusie, a Indianie strzelali do nich gdy ci, wkraczali na ich terytorium. Wiele powozów ginęło bez śladu co doprowadziło do stworzenia przez spółkę Wells Fargo własnej policji.

Powóz Wells Fargo z woźnicą ("King of the Road") oraz strażnikiem uzbrojonym w Winchester.
Powóz Wells Fargo z woźnicą (“King of the Road”) oraz strażnikiem uzbrojonym w Winchester.

Wzorując się na Wells Fargo powstawały kolejne firmy transportowe, takie jak na przykład “Butterfield Overland Mail” założona przez John’a Butterfielda jednak prym w transportowaniu cennych towarów wciąż wiodło Wells Fargo.

Kolejnym ważnym krokiem w rozwoju komunikacji na tym kontynencie była stworzona w 1860 roku szybka poczta konna- Pony Express, której krótką historię przedstawię w kolejnym artykule.

 

Redaktor
Dawodi


Zapraszamy do gry w The West

3 komentarzy do “Ze wschodu na zachód – Wells Fargo

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *